چگونه یک تریتمنت برای فیلمنامه بنویسیم

(به همراه دانلود قالب آماده یک تریتمنت)
آپدیت نهایی: یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱

نوشته‌ی ای‌جی دتیش . ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹

اگر ایده خوبی برای فیلمنامه دارید، خوب است که به سرعت آن را بنویسید. اما همیشه با برنامه نوشتن بهترین گزینه است و این به معنای نوشتن یک تریتمنت عالی است.

در این مقاله اطلاعات لازم در مورد چگونگی نوشتن یک تریتمنت موثر برای فیلم یا یک برنامه تلویزیونی و یا حتی ایده ای که در ذهن خود نگه داشته‌اید می‌دهم.
همچنین یک قالب آماده تریتمنت برای فیلمنامه نیز به شما ارائه می‌کنم تا بتوانید برای نوشتن تریتمنت فیلمنامه خود از آن بهره ببرید.

چگونه یک تریتمنت برای برنامه تلویزیونی بنویسیم

به همراه زیرنویس فارسی

۱. کاربردهای تریتمنت یک فیلمنامه

درک بهتر تریتمنت در فیلمنامه نویسی

شما یک ایده بی‌نظیر برای یک فیلم یا سریال دارید و آماده هستید که به نوشتن آن بپردازید، کلمات را از ذهن خود بر روی کاغذ جاری کنید و برای همیشه فضای فرهنگی را تغییر دهید.

تمام قد به شما حق می‌دهیم اما شاید بخواهید در مقابل وسوسه شروع به نوشتن فیلمنامه خود مقاوت کنید.نویسندگان باتجربه می دانند که نوشتن فیلمنامه به معنای سازماندهی شفاف و دقیق است

به همین دلیل است که تریتمنت در فیلمنامه نویسی بسیار مفید هستند: تریتمنت ایده شما را به شخصیت های و اتفاقات درون داستان تبدیل میکند.

بنابراین بیایید بررسی کنیم که چگونه یک تریتمنت بنویسیم که هم خوانندگان شما را درگیر داستانتان کند و هم نگاه شما را سازماندهی کند. ما همچنین به نمونه های تریتمنت تلویزیون و فیلم نگاهی خواهیم کرد و سپس یک قالب تریتمنت رایگان فیلمنامه برای قرار دادن شما در مسیر نوشتن شاهکارتان ارائه خواهیم داد.

تریتمنت فیلم چیست؟

تعریف تریتمنت

تریتمنت فیلم (یا تریتمنت داستان) خلاصه ای دقیق از فیلم ، نمایش تلویزیونی یا پروژه شماست. نثریست که تمام صحنه ها ، سکانس ها، نکات مهم داستان شما و لحن فیلم شما را تداعی میکند

انواع کاربردهای تریتمنت فیلم شامل موارد زیر است

– مرجعی در پشت صحنه فیلمنامه نویس (یا فیلمنامه نویسان) برای راهنمایی و ارائه چارچوبی به فیلمنامه کامل که در حال نگارش است.
– خلاصه ای دقیق که برای به اشتراک گذاشتن به فیلمنامه نویس (یا فیلمنامه نویسان) برای فیلمنامه قبل از نوشتن فیلمنامه واقعی با دیگران طراحی شده است.
– خلاصه ای عمیق و ساختارشکنی از فیلم نامه ای که از قبل نوشته شده است و ساختار و سکانس های فیلمنامه کامل را تقطیر و ساده می کند.
یک نقشه راه داستانی و ساختاری کامل که پیش بینی تجدیدنظرهای اساسی را که یک فیلمنامه نویس (یا فیلمنامه نویسان) قبل از شروع بازنویسی انجام می دهد ، برای دیگران پیش نمایش می کند.
– یک نقشه راه داستانی وساختاری کامل است که فیلمنامه نویس (یا فیلمنامه نویسان) قبل از شروع بازنویسی و پیش بینی تجدیدنظرهای اساسی از آن استفاده میکنند.

.تریتمنت فیلم را به عنوان متنی که فیلم شما را تنظیم می کند، در نظر بگیرید که در آن لحظات مهم و لحن فیلم توضیح داده میشود اما به ندرت حاوی دیالوگ است

 تهیه کنندگان ، مدیران اجرایی ، کارگردانان و بازیگرانی که میخواهید آنها را برای فیلمتان جذب کنید میتوانند مخاطبان تریتمنت شما باشند.
تریتمنت همچنین این یک ابزار بسیار مفید برای نویسنده است تا به آمادگی بیشتری قبل از نوشتن داستان یا فیلمنامه اصلی برسد

۲. اندازه صفحات و نوع چیدمان تریتمنت در فیلمنامه یک فیلم

یک تریتمنت باید چند صفحه باشد؟

وقتی که متوجه شدید یک تریتمنت چیست، احتمالاً از خودتان می پرسید که آن باید چند صفحه باشد. تریتمنت‌ها اندازه معینی ندارند، اما باید سعی کنید که آن را به قوی ترین شکل ممکن بنویسد

اگر مشغول نوشتن یک تریتمنت برای استنلی کوبریک، دیوید فینچر یا هر شخص مهم دیگری نیستید، سعی کنید تریتمنت خود را در زیر ده صفحه تمام کنید

اگر برای شخصی مهمی مثل مدیر تولید یک شرکت یا استودیو تریتمنت می نویسید، ابتدا مطمئن شوید که چه از شما میخواهند. گاهی آنها درخواست ۲۰ صفحه یا بیشتر میکنند

چگونه مانند یک حرفه ای تریتمنت فیلم بنویسیم

تریتمنت می تواند بسیار طولانی تر باشد. بطور مثال، جیمز کامرون، ۷۰ صفحه تریتمنت می نویسد تا داستانش را سازماندهی کند. هر کسی این کار را به روش خودش انجام می دهد.

اما دستورالعمل هایی وجود دارد که ارائه شما را تا حد ممکن قوی نگه دارد.

زمانی که کریگ مازین، فیلمنامه دزد شناسایی را نوشت، بازنویسی کامل صفحه یک را انجام داد. همانطور که مازین در پادکست اسکریپت‌نوت اشاره میکند، “من این تریتمنت را نوشتم تا همه به طور یکسان در جریان فیلمنامه قرار بگیرند.

او قبل از اینکه بازنویسی اصلی فیلمنامه را شروع کند یک تریتمنت ۳۰ صفحه ای از چیزی که انتظار داشت به تهیه‌کنندگان، بازیگران و کارگردانان هنری ارائه داد.

۱. جایی در نزدیکی یوجین، اورگان

ما از شیشه جلوی اتومبیل پلیس در حالی که در وسط روز در یک بزرگراه رانندگی می کند نگاه می کنیم. جلوتر، ماشینی به جلو و عقب می چرخد. فراتر از انحراف. مشخص نیست ماشین دارد چه کار میکند.
پلیس راننده به کنار جاده هدایت میکند. زنی بیرون می آید. مثل آهوی زخمی به اطراف میچرخد. آنها یک آزمایش سریع مستی از او میگیرند، سپس از او می خواهند که در دستگاه تست فوت کند.
او آن را در دهانش می گذارد و فورا فوت میکند. “اندازه مستی من چقدره؟”
کات به زندان. قسمت ورودی. اثر انگشت شست او را میگیرند. گواهینامه رانندگی او را چک کنید. “ساندی پترسون.” یکی از پلیس ها متوجه تاریخ تولد او می شود. “او جیسس، یک ماه دیگه 40 ساله میشی. همه چیزت رو جمع کن، سندی پترسون.”
همانطور که از او عکس میگیرند به صورتش فلاش میزند.

برای خواندن تریتمنت کامل فیلم ID Theft که به فیلم منتشر شده Identity Thief تبدیل شد، روی این لینک کلیک کنید.

این تریتمنت قبل از پرش به خلاصه‌ی صحنه به صحنه از داستان که شامل سکانس‌های کلیدی و صحنه‌ها است با تجزیه شخصیت‌های اصلی شروع می‌شود.

این تریتمنت ترکیبی است از نثر، فیلمنامه محاوره ای به همراه سرصفحه های هر صحنه برای مکان های جدید.

۳. ساختار تریتمنت فیلمنامه

چگونه یک تریتمنت فیلمنامه بنویسیم؟

برای نوشتن تریتمنت مانند یک فیلمنامه از زمان حال استفاده کنید. تمام پیچشهای داستانی مرتبط را در تریتمنت ذکر میکنید و داستان را به اندازه کافی رنگارنگ تعریف میکنید تا لحن داستانتان را به تصویر بکشد، اما زیاده روی نکنید.

سابپلات یا قصه های فرعی را خلاصه کنید. یا به میزان قابل توجهی به حداقل برسانید. ایده این است که فیلم خود را به یک خواننده نشان دهید یا آن را برای خودتان سازماندهی کنید.

بنابراین داستان اصلی را به سر مقصد برسانید و قوس های شخصیت های اصلی (کارکتر آرک) را در مرکز توجه نگه دارید. شما میتوانید از نرم افزار ورد یا یک نرم افزار فیلمنامه نویسی برای نوشتن تریتمنت استفاده کنید.

تریتمنت اولیه جورج آر آر مارتین برای بازی تاج و تخت را در میتوانید در این لینک پیدا کنید.

بازی تاج و تخت
جورج آر آر مارتین
اکتبر 1993

هر یک از درگیری ها تهدیدی بزرگ برای قلمرو خیالی من، هفت پادشاهی، و زندگی شخصیت های اصلی است.
اولین تهدید ناشی از دشمنی بین خاندان بزرگ لنیستر و استارک است که در چرخه‌ای از توطئه، طرح متقابل، جاه‌طلبی، قتل و انتقام انجام می‌شود و تاج و تخت آهنین هفت پادشاهی به عنوان جایزه نهایی تلقی میشود. این ستون فقرات جلد اول این سه گانه، بازی تاج و تخت را تشکیل می دهد.

برای خواندن تریتمنت کامل سریال بازی تاج و تخت روی این لینک کلیک کنید.

شایان ذکر است که در تریتمنت بالا: حتی اگر جورج آر. مارتین اعتراف کند که دوست ندارد از قبل برای داستانش برنامه ریزی کند، همانطور که در جایی اشاره کرده “من اگر دقیقا بدانم کتاب به کجا می رود، علاقه خود را به نوشتن آن از دست می دهم.” اما او همچنان ارزش یک نقشه راه خوب را می داند. این همان چیزی است که تریتمنت برای یک نویسنده فراهم می کند.

تریتمنت فیلم باید شامل چه مواردی باشد؟

باز هم ذکر کنیم که هیچ قالب مشخصی برای مواردی که باید یا نباید لحاظ کنید وجود ندارد. الگوی رایگان تریتمنت فیلم که در ادامه صفحه ارائه می کنیم کار را برای شما راحت می کند. اما به عنوان یک راهنمای کلی، می‌توانید موارد زیر را در حین نوشتن یک تریتمنت (بسته به اینکه قصد دارید آن را برای چه کسی ارسال کنید) به کار ببرید:

  • عنوان
  • اسم شما
  • بخش‌های لاگ لاین یا طرح یک خطی، مفهوم و موضوع (در صورت نیاز)
  • خلاصه‌ای از هر سه پرده، با توصیف‌های دقیق از نقاط عطف، مکان‌ها و شخصیت‌ها.
  • تفسیر قصه و بیوگرافی شخصیت ها در صورت نیاز.

درج لاگ لاین یا طرح یک یا دو خطی بسیار توصیه می شود.

چه چیزهایی را نباید در تریتمنت فیلم گنجاند؟

به طور کلی شما باید تریتمنت فیلم خود را شسته رفته و خواننده پسند نگه دارید.
در مورد هر چیزی بیش از حد توضیح ندهید – خواه شخصیت ها، مکان ها یا اعمال (اکشن). همچنین از این موارد اجتناب کنید

  • هر نوع دیالوگی (آنها را برای فیلمنامه نگه دارید)
  • تصاویر یا کلیپ آرتها (و هر چیز دیگری که متن نیست)
  • پاراگراف هایی که خیلی طولانی هستند
  • فونت های حواس پرت کن

مشابه نحوه قالب بندی یک فیلمنامه، از فونت آزمایش شده B Nazanin (اندازه ۱۶، تک فاصله) استفاده کنید.

۴. نمونه‌های تریتمنت فیلمنامه

مثال‌هایی از یک تریتمنت فیلمنامه

نگاهی به تریتمنت‌های موجود از فیلم در اینترنت بی‌اندازید.

این کار به شما این نشان می‌دهد که چه قسمتهایی از داستان را باید در تریتمنت بیاورید و چه بخش‌هایی را حذف کنید.
همچنین می توانید الگوی تریتمنت فیلم خود را بر اساس سبک خاصی که دوست دارید انتخاب کنید.

تد الیوت و تری روسیو، فیلمنامه نویسانی هستند که چند نمونه از تریتمنت‌ها را در سایت خودشان Wordplayer منتشر کردند. تریتمنت نقاب زورو در سال ۱۹۹۴ نگاهی اجمالی به یک تریتمنت فیلمنامه‌ی موثر است.

نقاب زورو
طرح کلی داستان (Story Outline)
۱۹۹۴/۱۱/۳

سکانس آغازین از نگاه دو برادر جوان به نام‌های آلخاندرو و خواکین موریتا روایت می‌شود.
مکزیک در آستانه کسب استقلال خود است. نایب السلطنه اسپانیایی کالیفرنیا، مونترو، متوجه می شود که زمان او به پایان رسیده است. او دستور اعدام تمامی زندانیان سیاسی را صادر کرده است. پسرها برای تماشای حلق آویزها به میدان شهر می روند

نمونه های تریتمنت فیلمنامه: نقاب زورو اثر تد الیوت و تری روسیو

در این پاراگراف چند خطی، شما را وارد دنیای پر هیاهیو مکزیک در اوایل دهه ۱۸۰۰ می‌کند.

شما همچنین متوجه می‌شوید که از نگاه چه کسی باید قصه  را تماشا کنید.

این صفحه تمام تلاش خود را صرف پی ریزی قصه برادران، الخاندرو و ژائوکین می کند، زیرا آنها شخصیت های مهمی هستند.

الخاندرو بزرگ می شود تا زورو شود و انگیزه اش برای انتقام گرفتن از مرگ جائوکین خواهد بود.

همچنین قصه مونترو را پی ریزی می کند، زیرا او شرور فیلم است.

از تریتمنت فیلمنامه تا فیلم: نقاب زورو (۱۹۹۸)

در مابقی فیلمنامه «نقاب زورو» نیز آن‌ها این قالب نثر ثابت را ارائه می‌کند.

برای داستان شما خیلی ساده است؟

خوب، الیوت و روسیو نمونه‌های بیشتری از تریتمنت فیلم را برای نشان دادن فرمت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

باز هم، هیچ راه مشخصی برای انجام آن وجود ندارد، بنابراین الگوی تریتمنت فیلم خود را مطابق با خواسته های داستان خود قالب بندی کنید.

برای مثال تریتمنت فیلم دیگر آنها گودزیلا (۱۹۹۸) شامل سرفصل هایی برای لوکیشن ها و رویدادهای بزرگ است. این باعث می شود که خواندن تریتمنت نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

همچنین به این دلیل مفید است که داستان آنها در سراسر جهان به وقوع میپیوندد و باعث میشود اکشنها در مکان های مختلف کامل و قابل فهم باشند.

رازهای عجیب

در کنتاکی – کاوشگر بیگانه در زیر زمین، در سیستم غار نفوظ کرده است. مواد از کاوشگر به درون غاری که پر از خفاش است میریزد. مواد جذب خفاشها میشود.

در قطب شمال – نگهبانان در منطقه نگهداری گودزیلا نمایشی خارق العاده  از شفق شمالی را می بینند که از اتاق رحم گودزیلا سرچشمه می گیرد.

پایگاه ارتش – آرون به پروژه سنت جورج می پیوندد در حالی که جیل به او در مورد این پرونده طبقه بندی شده اعتماد ندارد به ا حترام نمی گذارد. اما آنها مانند شوهرش به قطب شمال سفر می کنند.

غار یخی – رحم گودزیلا فعال است. “امروز باید تولد گودزیلا می‌بود” آنها حدس می زنند که اگر سایت مختل نمی شد، گودزیلا ظاهر می شد. اما چه چیزی باعث آن شد؟ یادگاری بیولوژیکی از تمدن باستانی یافت شد خود را به دستیار هارون، جونجی، متصل می کند. آنجا باید به صورت اورژانسی تخلیه و وکیوم شود.

در کنتاکی – خفشهای تغییر شکل داده شده و بزرگ از غار بیرون می‌آیند و حیوانات را میکشند و مواد ژنتیکی را جمع آوری می کنند – برای چه؟ کشاورز قطع عضو گاوهایش را کشف می‌کند. دو شکارچی (یکی سیگاری) توسط خفاش های پرنده کشته شدند.

گودزیلا در حال حرکت

ماهواره گودزیلا را در اقیانوس آرام در حال حرکت به سمت ایالات متحده ردیابی می کند! (تصویر کم نور عظیم از زیر نفتکش عبور می کند.) وزارت دفاع از تهدید متقاعد شده است. محاصره نظامی؛ گودزیلا آن را نابود میکند و ادامه می دهد. آیا آنها باید قبل از رسیدن او به ساحل غربی از سلاح های هسته ای استفاده کنند؟

تریتمنت فیلمنامه فیلم: گودزیلا (۱۹۹۸)

اما موارد دیگری که نام برده شد (عنوان، نام و …) چطور؟

این تیم نمونه دیگری از تریتمنت فیلم را از فیلم سندباد تولید نشده ارائه می دهد.

در این قالب، آنها تریتمنت خود را به بخش هایی از جمله مفهوم، موضوع، شخصیت ها و خلاصه تقسیم کردند. این به خواننده اجازه می‌دهد آنچه را که می‌خواهد بخواند را انتخاب کند، در حالی که از لحاظ احساسی نیز درگیر میشود.

سندباد
تریتمنت ۱۹۹۴/۸/۲

مفهوم:
سندبا یک کمدی عاشقانه ابلهانه است که به سنت یک شب اتفاق افتاد، سفرهای سالیوان، بزرگ کردن بچه، و چه خبر دکتر ادامه میدهد.
یک مرد تا حدی سرکوب شده و یک زن آزاده، که هر کدام خواسته های جداگانه خود را دارند، باید با هم (با وجود دشمنی اولیه) برای رسیدن به اهداف خود همکاری کنند. در طول ماجراجویی‌هایشان، آن‌ها تغییر می‌کنند، بهترین‌های یکدیگر را به نمایش می‌گذارند و عاشق می‌شوند.
دنیای واقعیت سندباد کمدی است، حتی بیشتر از علاءالدین یا زیبای خفته. هر شخصیتی مجاز است که حس شوخ طبعی داشته باشد و خود جهان هم اجازه دارد برای خلق کمدی دسیسه بچیند. همه عناصر – طرح داستان، آهنگ ها، گفتگوها، موقعیت ها – بازی منصفانه ای هستند که برای طنز به کار گرفته می شوند.

بخش مفهومی فیلمنامه تولید نشده تد الیوت و تری روسو سندباد

می‌توانید نمونه‌های بیشتری از تریتمنت فیلم در قالب‌های PDF و HTML را پیدا کنید که ممکن است به شما کمک کند.

۵. جمع‌بندی

بازخورد دریافت کنید

یادگیری نحوه نوشتن یک تریتمنت فیلم (همین صفحه) منبع خوبی برای شما و “آنها” فراهم می کند.

برای شما: مکانی را برای پایه ریزی داستانتان فراهم میکند و همینطور پی میبرید که چگونه طرفهای علاقمند در مورد ظواهر و بطن یک ایده می‌اندیشند.

برای آنها (به معنای تهیه کنندگان، بازیگران یا حتی کارگردانان): وقتی نوشتن تریتمنت را بیاموزید، یک “دانلود” سریع و قابل خواندن از داستان شما برای آنها ارائه می دهد.

این باید صدای شما و دیدگاه خلاقانه شما را به نمایش بگذارد.

هنگامی که الگوی تریتمنت فیلمنامه خود را پر کردید، بازخورد دریافت کنید. آن را تغییر دهید تا تبدیل به فیلمی شود که می خواهید بنویسید.

و سپس (و تنها پس از آن!) باید شروع به نوشتن فیلمنامه خود کنید.

منبع Studio Binder
ترجمه به فارسی توسط آرمان بایون‌سا
۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱

دریافت قالب فارسی آماده تریتمنت

چگونه مانند یک حرفه ای تریتمنت فیلم بنویسیم

برای دریافت قالب فارسی آماده تریتمنت کلیک کنید.

شاید این موارد نیز برای شما جذاب باشد
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply