هفت قانون برای نوشتن فیلمنامه فیلم کوتاه

هفت قانون برای نوشتن فیلمنامه فیلم کوتاه

فیلمنامه فیلم کوتاه می تواند یک راه میانبر عالی برای یک نویسنده باشد. فیلم های کوتاه کمتر از قصه گویی سینمایی نیستند. در واقع نوشتن آنها نیاز به مهارتهای دقیقاً مشابه نوشتن یک فیلمنامه بلند سینمایی دارد – هر چند در مقیاس کوچکتر. اگرچه ممکن است فرصتهای پخش تلویزیونی محدود باشد، اما رسانه های بیشتری برای این فرصتها وجود دارد. من اخیراً در ایندی وایر خواندم: “در گذشته فیلم‌های کوتاه فضای هنری داشتند اما اکنون تحول بزرگی در آنها به وجود آمده. با این همه فناوری جدید، فیلم های کوتاه در بین مردم عادی بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند ، زیرا افراد زیادی آنها را می سازند و در وب قرار می دهند. بسیاری از بهترین نویسندگان و کارگردانان با فیلم کوتاه شروع کردند. آیا ساشا گرواسی را می‌شناسید؟

نویسنده “ترمینال” ، یک مدیر برنامه و سپس یک قرارداده پر سود با دریمورک بر اساس فیلم کوتاه فوق العاده ای که او نوشت امضا کرد. خیلی نادر است اما دور از دسترس هم نیست. در هر صورت ، این یک راه عالی برای توسعه مهارت و انعطاف قدرت نوشتاری است. و اگر تجربه نوشتن زیادی ندارید ، از نوشتن فیلمنامه یک فیلم کمتر ترسناک است.

هنگام نوشتن یک فیلم کوتاه باید این ۷ قانون را رعایت کنید:

۱. هرچه کوتاهتر بهتر

شما یک ایده بی‌نظیر برای یک فیلم یا سریال دارید و آماده هستید که به نوشتن آن بپردازید، کلمات را از ذهن خود بر روی کاغذ جاری کنید و برای همیشهطول یک فیلم کوتاه می تواند از پانزده ثانیه تا چهل و پنج دقیقه باشد. فیلمنامه فیلم کوتاه خود را تا حد ممکن کوتاه کنید زیرا هرچه کوتاه تر ، هزینه تولید آن کمتر خواهد بود. اگرچه فناوری دیجیتال دست فیلمسازان را بازتر میکند ، اما همچنان زمان زیاد هزینه را نیز زیاد میکند، و البته اگر با عجله فیلم را بسازید ، ممکن است فیلم کوتاه شما آماتور به نظر برسد.
باید ارزان باشد اما نباید ارزان به نظر برسد! به علاوه ، اگر می خواهید فیلم کوتاه خود را به جشنواره برسانید ، آن را حداکثر تا ده دقیقه ، که معمولاً حداکثر 7-8 صفحه است ، نگه دارید. زیرا اگر فیلم کوتاه شما طولانی تر باشد ، زمان بیشتری برای پخش میطلبد و جشنواره ها دوست دارند تا آنجا که ممکن است فیلمهای بیشتری را برای نمایش در برنامه خود بگنجانند! همچنین می توانید در چند دقیقه کوتاه احساس زیادی را ایجاد کنید.
به سباستین وودو نگاه کنید. این یک انیمیشن کوتاه 4 دقیقه ای در مورد یک عروسک وودو است که باید قلب خود را سوراخ کند تا دوست خود را از به دام افتادن نجات دهد که بسیار غم انگیز است.

۲. کاربردی نوشتن را فراموش نکنید

از آنجا که دردسر امر و نهی استودیوهای فیلمسازی را روی دوشتان ندارید، بهترین نکته در مورد فیلم‌های کوتاه این است که می تواند راجع به هر چیزی باشند. با این حال کاربردی نوشتن را فراموش نکنید. من فیلمنامه هایی با صفحات صحنه های تعقیب و گریز و تصادفات اتومبیل خوانده ام و به نظر می رسد بسیاری از نویسندگان در جریان نیستند که فیلمبرداری چنین صحنه‌هایی چقدر می‌تواند وقت گیر باشد. در حقیقت، نوشتن در ذهن داشته باشید در یک فیلمنامه کوتاه هر خطی که روی کاغذ می‌نویسید برای تبدیل شدن به یک فیلم هزینه در بر خواهد داشت. منظره اسب‌های سفیدی که از داخل نور ماه به سمت شما می‌ایند مطمئنا چشمگیر خواهد بود، اما آیا مطمئن هستید که در پروسه فیلمسازی با متخصص ویژال افکت قدرتمندی کار خواهید کرد؟ اگر فقط به منابع معمولی دسترسی دارید ، کوچک فکر کنید.
زردآلو نمونه خوبی از فیلم کوتاه است که می توان آن را با بودجه کم تهیه کرد (این فیلم تولیدی بی عیب و نقصی را نشان می دهد ، بعید می دانم که واقعاً ارزان انجام شده باشد) زیرا دو نفر سر میز یک کافه نشسته است اما هنوز موفق شده است طیف گسترده ای از احساسات را نشان دهد. در همین راستا ، فیلم کوتاه آسیایی تنها یک داستان عاشقانه تقریباً به طور کامل در یک آسانسور اتفاق می افتد. برای مکانهای جالب و درعین حال کاربردی بنویسید ، به دسترسی که ممکن است داشته باشید فکر کنید و از مکانهای دورافتاده ای که نیاز به کیلومترها رانندگی دارند خودداری کنید.

۳. فیلمنامه را به شکل بصری بنویسید

“فیلم یک رسانه تصویری است”. “نشان بده ، نگو” اینها قوانین طلایی فیلمنامه نویسی هستند که اساتید مدام به ما می گویند. فیلم درباره داستان گویی در تصاویر است که کاربردی ترین روش برای بیان داستان است – و وقتی یک فیلم کوتاه می سازید ، هزینه همه چیز است. پیش‌زمینه های بصری برای شخصیت های خود ایجاد کنید. به شکل بصری ، خلق و خو ، شغل ، موقعیت و غیره را نشان دهید.
در یک ناهار عاشقانه ، خانم شیک قبل از استفاده ، چنگال خود را تمیز می کند. این به شما چه می گوید؟ توجه کنید که چگونه در این فیلم کوتاه دیالوگ وجود ندارد ، فیلمی کوتاه که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه لایو اکشن شد.

۴. لحظه موعود را پیدا کنید

بهترین فیلم های کوتاه غالباً دارای یک لحظه موعود هستند ، اما این لحظه باید در دل داستان باشد. منظور من از داستان چیست؟ منظور من کشمکشی است که باید برطرف شود ، جایی که یک چیزی در خطر است و انتخابی است که قهرمان باید انجام دهد. سعی کنید زمان یا تیک تاک اضافه کنید. البته لازومی ندارد که حتما وجود داشته باشد اما کمی به فیلم شما نیرو میبخشد. فیلم کوتاه سروقت مثال خوبی از یک فیلم کوتاه است که تمام این شرایط را دارد. این فیلم داستان یک مرد جوان شکسته را روایت می کند که می تواند به آینده نگاه کند و باید در لحظه کاری انجام دهد.

۵. قصه بگویید

همیشه باید سعی کنید یک داستان جذاب تعریف کنید. مراقب ایده هایی باشید که مبتنی بر مفهوم هستند یا فقط به منظور زیر پا گذاشتن قوانین شکل میگیرند. فیلم های کوتاه فرصتی عالی برای پیش بردن مرزهای آنچه قصه گویی سینمایی می تواند انجام دهد است ، با این حال هنوز هم باید مخاطب را از نظر احساسی درگیر کند. به عنوان یک قاعده کلی ، یک فیلم کوتاه باید دارای یک قهرمان با هدف و یک مانع/مخالف در راه باشد. من عاشق سارا جین هستم را تماشا کنید. این فیلم تعدادی از نوجوانان را در یک شهر ارواح نشان می دهد که بزرگسالان به زامبی تبدیل شده اند ، اما در اصل این یک داستان عاشقانه در مورد پسر جوانی است که نمی تواند به دختر بزرگتر مورد علاقه خود برسد.

۶. خواننده را درگیر کنید

از آنجایی که شما زمان کمی برای تاثیرگذاری دارید ، صفحه اول بسیار مهم است (همانطور که بسیار مهم است که خواننده را در 10 صفحه اول یک فیلمنامه بلند با طول بلند درگیر کنید). دنیای فیلم چیست؟ آیا از شخصیت اصلی استفاده می کنیم؟ آیا جهان و داستان فیلم فهم است؟ پایان نیز ضروری است ، بنابراین به سمت یک پایان معنی دار و رضایت بخش پیش بروید.

۷. مراقب کلیشه ها باشید

کلیشه های زیادی در فیلم های کوتاه وجود دارند. چرا همه فکر می کنند که باید در مورد مزدوران ، دزدی ، افرادی در حال مرگ، کودکانی بی گناه ، روابط محارمی و غیره بنویسند؟
از کلیشه ها پرهیز کنید مگر اینکه آنها را به شکل دیگری میبیند. این همان کاری است که در نسل انجام می دهد. در این فیلم کوتاه زن و شوهرهای گیج و متحیر در واقع باید یک پسر کوچک به ظاهر زیبا را بکشند و یکی از آنها سرد می شود تا اینکه بفهمد کودک موجودی ماوراء طبیعی است که مادرش را وحشت زده می کند. به جای نوشتن چیزی که از فیلم های دیگر وام گرفته اید ، آنچه را که می شناسید و آنچه برای شما طنین انداز است بنویسید. از داستانهای کوچک دریغ نکنید ، قالب های کوتاه وسیله مناسبی برای آنها هستند و اغلب به عنوان یک نویسنده حرفه ای این فرصت را نخواهید داشت.
آخرین و مهمترین نکته این است که تا آنجا که ممکن است فیلم کوتاه تماشا کنید. راه بهتری برای دانستن درباره فیلم کوتاه، و دانستن اینکه شما به عنوان یک بیننده (و همچنین نویسنده) در مورد آن چه فکر و احساس می کنید ، وجود ندارد.

منبع Raindance
نوشته‌ی Stéphanie Joalland
ترجمه به فارسی توسط آرمان بایون‌سا
۴ مهر ماه ۱۴۰۰

شاید این موارد نیز برای شما جذاب باشد
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply